Zpoplatnění dopravní infrastruktury je jedním z prostředků podílení se uživatelů na výstavbě, údržbě a opravách dopravní infrastruktury a externích nákladech způsobovaných provozem vozidel. Jednoznačným trendem současnosti je elektronický výběr poplatků (EFC - Electronic Fee Collection), které oproti současnému časovému systému vybírání poplatků za používání silniční infrastruktury umožňuje spravedlivější vybírání poplatků pouze dle uskutečněných výkonů, umožňuje ochranu citlivých území a center měst nastavením vyšší hladiny zpoplatnění a tím vymezování dopravy mimo tato území. Existuje několik technologií tohoto výběru, v ČR byly uvažovány dva modely - německý na bázi GPS nebo rakouský model na bázi DRSC . Ať již je zvolen jakýkoli model elektronického výběru mýtného, což je otázka použité technologie, nákladů uživatele na pořízení potřebného zařízení, návratnosti nákladů vložených do vybudování celého systému a provozních nákladů, je velmi důležitým bodem stanovení optimální ceny pro různé kategorie vozidel a rozsahu zpoplatnění silniční infrastruktury.
Zpoplatnění infrastruktury poté můžeme chápat jako její odpor, který uživatelům vnucuje volbu využít zpoplatněnou infrastrukturu a při kladné volbě rozsah využití zpoplatněných úseků ekonomickými aspekty jejího využití. Cena za zpoplatnění (za 1 km) infrastruktury musí být taková, aby uživatelé tuto cenu akceptovali a nevznikal zásadní přesun výkonů na nezpoplatněné úseky infrastruktury, kde by vzhledem ke zpoplatnění nejvyšších kategorií komunikací a odlivu na nižší kategorie komunikací vznikaly větší škody ekonomické i enviromentální a na druhé straně byl systém efektivní a přinášel zisk.
Ke stanovení optimální ceny, rozsahu a vhodných míst zpoplatnění byl využit dopravní model ČR, který vznikl v rámci výzkumného úkolu Ministerstva dopravy a spojů ČR "Zvyšování užitné hodnoty pozemních komunikací (S 104 120 702)". Model byl zpracován v prostředí PTV VISION na programu VISUM. Model ČR je pak jedinečným nástrojem k analýzám důsledků nastavení ceny a rozsahu zpoplatnění infrastruktury.
Výstupy projektu ve formátu pdf:
Vzhledem k rozsahu výstupů úkolu není možné všechny materiály zpřístupnit na webových ztránkách. V případě zájmu o podrobnější informace nás prosím kontaktujte.