Společnost AF-CITYPLAN se již více než 20 let věnuje problematice modelování a simulace dopravy a je výhradním distributorem softwaru pro dopravní modelování a simulace společnosti PTV Group v České republice. Tento software je používaný ve více než 100 zemích světa, AF-CITYPLAN je certifikován pro školení tohoto softwaru a aktivně se věnuje výzkumu v oblasti modelování a simulace dopravy. Cílem studie v rámci programu B2B podpořený Českou rozvojovou agenturou je ověření metod sběru dat s předáním know-how firmy AF-CITYPLAN lokálním partnerům ve Vietnamu. Klíčovým cílem bude ověření a nastavení parametrů dopravní simulace v programu PTV VISSIM dle místních specifik se zaměřením na zapojení a chování vozidel veřejné dopravy na vybraných konfliktních místech okruhu města. Studie vychází z koncepce integrovaného udržitelného systému městské dopravy. Projekt probíhá díky dotaci České rozvojové agentury a spolupráci s vietnamskou konzultační společností UCTI v oblasti dopravy. V první fázi projektu proběhla za aktivní účasti a supervize pracovníků firmy AF-CITYPLAN série dopravních průzkumů ve vietnamském městě Hanoj, kde došlo k předání zkušeností v oblasti provádění a následného vyhodnocování dopravních průzkumů. Dále došlo k porovnání metod používaných lokálními partnery zabývající se dopravní problematikou s obecnými metodami používanými v České republice. V rámci projektu byly provedeny průzkumy následujícími čtyřmi metodami:
Dopravní průzkumy probíhaly na vybraných mimoúrovňových křižovatkách nedokončeného okruhu kolem města Hanoj.
Zprovozněná část silničního okruhu s vyznačenými průzkumy
Při seznámení se specifikami dopravy v Hanoji byla dle místních odborníků na dopravu nejpoužívanější manuální metoda (zápis počtu vozidel na papír), která je však i dle jejich vyjádření označena za velice chybovou (z důvodu vysokého počtu motocyklů v dopravním proudu). Naopak jako vhodná metoda byla shledána metoda videozáznamu a následného vyhodnocení, která je však časově náročnější. Jako nejvhodnější a námi doporučená metoda se jeví metoda natočení záznamu z dronu (jelikož ve Vietnamu neplatí přísné podmínky pohybu dronu v uliční síti, jako např. v ČR) a jeho následného vyhodnocení. Zde byla místním pracovníkům představena možnost automatického vyhodnocení takovéhoto záznamu, které je již v ČR komerčně nabízeno a které se vyznačuje vysokou spolehlivostí vyhodnocovaných dat. Nevýhodou této metody je malá výdrž baterie dronů, a proto byl k videozáznamu doporučen monitorovací balón. Po této první fází projektu nyní probíhají práce na hlavnímu tématu studie, a to sice přizpůsobení nástroje simulačního programu PTV VISSIM pro místní specifika ve Vietnamu. Specifikem v asijských zemích je nejen skladba dopravy, ale i dopravní chování, které se v programu řídí metodou dle Wiedemanna a která je editovatelná právě pro potřeby podrobného nastavení dopravního chování pro konkrétní místa a oblasti. Při nastavení simulačního modelovacího nástroje je důležité brát v potaz fakta získaná z dopravních průzkumů a osobní návštěvy ve Vietnamu.
Projekt dále pokračuje podrobnou analýzou nasbíraných dat a postupným upravováním dopravního chování v simulačním prostředí PTV VISSIM, tak aby odpovídalo reálné situaci v městě Hanoj. Součástí projektu je i prověření možností návazných studii a financování obdobných projektů a realizačních fází dopravních staveb. O dalších výsledcích projektu Vás budeme průběžně informovat.
Autoři článku Ing. Jan VOLEK (AF-CITYPLAN) Ing. Martin VARHULÍK (AF-CITYPLAN)