Veřejná hromadná doprava se vyznačuje velkým potenciálem pro dopravní plánování. Optimální plánovací proces vytváří rovnováhu mezi požadavky (dopravní poptávkou) a technologickými kapacitami (dopravní nabídka). VISUM pracuje se všemi systémy veřejné dopravy nekolejové, kolejové a s dalšími. Jedná se o jediný integrovaný balík softwaru, který integruje komplexní dopravní poptávku, plánování dopravy a simulace chování cestujících. Umožňuje tak udržitelně řídit kvalitu ve veřejné dopravě. VISUM je vybaven interaktivním editorem pro trasy hromadné dopravy. Trasy hromadné dopravy jsou důsledně integrovány se zbytkem dopravní sítě. Model sítě rozlišuje mezi abstraktní zastávkou v jízdním řádu a mnohými fyzickými zastávkovými lokacemi v síti. Popis služby hromadné dopravy může být tak detailní jako v jízdním řádu, včetně variací tras, časových období nebo měnící se frekvence spojů. VISUM také umí odhadnout kapacitu systému hromadné dopravy založenou na typech vozidla a provést sofistikovaný odhad provozních nákladů a tržeb. Pro výpočet dopravní zátěže v modelu hromadné dopravy VISUM nabízí dva rozdílné typy výpočtu:
Výpočty vytvářejí mnohonásobné alternativy cest pro každý vztah zdroj-cíl cesty. Všechny cesty hromadnou dopravou mohou být multimodální, tedy umožňující přestupy nejen uvnitř systému VHD ale i s automobilovou dopravou (např. P&R-autobus-vlak-chůze).
Výpočty jsou časově dynamické, zohledňující měnící se kvalitu služby (proměnná délka intervalu během dne), měnící se kvalitu trasy (kongesce) a poptávkové variace během dne. Data z průzkumu cestujících mohou být snadno integrována do programu z elektronických strojků dopravců, jsou automaticky testována na věrohodnost a pak konvertována.