Pořádáme jubilejní 5.ročník mezinárodní konference
Firma CityPlan spol. s r.o. uspořádala ve dnech 2.-3. listopadu 2010 jubilejní 5.ročník mezinárodní konference "BEZPEČNÁ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA, JEJÍ ODOLNOST V MIMOŘÁDNÝCH SITUACÍCH A ŘÍZENÍ RIZIK"
Konference se konala na tradičním místě - v kongresovém sále Masarykovy koleje v Praze 6, Thákurova 1.
Konference o bezpečné dopravě je již několik let definována stabilním a neměnným logem: „Bezpečná silnice zachraňuje životy“, které zcela vymezuje její obsahovou náplň. Rozmanitost přednášejících zastupujících různé části a profesní činnosti dopravního spektra a zohledňující různé úhly pohledu na identickou problematiku umožňují konfrontaci různých názorových proudů a vzájemné pochopení základních principů, nástrojů a opatření, které mohou vést k významnému zvyšování bezpečnosti na silničních komunikacích.
Konference je určena všem správcům dopravní (zejména silniční) infrastruktury, jako demonstrace nástrojů, jak lze cílenou péčí o silniční infrastrukturu snížit riziko vzniku dopravních nehod i jejich závažných následků. Konference je cílena nejen na orgány státní správy a samosprávy na všech úrovních, ale i pro složky integrovaného záchranného systému (IZS), ostatní experty a poradenské firmy zabývající se dopravou, dopravce, pojišťovací instituce a specialisty, kteří mají možnost přispět ke zvýšení bezpečnosti silniční dopravy z hlediska nároků na bezpečné dopravní cesty.
I v letošním roce byl o konferenci mimořádný zájem ze strany posluchačů - v průběhu obou dní konference se v kongresovém sále vystřídalo více jak 160 posluchačů a přednášejících.


Účastníci konference se shodli na následujícím usnesení:
Usnesení účastníků 5. ročníku konference
„Bezpečná dopravní infrastruktura 2010“ konané ve dnech 2. – 3. listopadu 2010
Účastníci konference vyslechli 25 odborných přednášek včetně 4 zahraničních a vystoupení významných hostů.
Účastníci přijali s oceněním zprávu a poselství 1. náměstka ministra dopravy Ing. Ivo Vykydala o tom, že přes nutnost šetření bude v souladu s vládním prohlášením zajišťování bezpečnosti dopravy včetně bezpečné dopravní infrastruktury prioritou ministra a ministerstva dopravy.
Účastníci vyslechli informace o pozitivních trendech v poklesu počtu obětí dopravních nehod, ale jsou vážně znepokojeni skutečností, že ČR v ukazateli počtu obětí dopravních nehod na mil. obyvatel nejen nedosahuje ani průměru EU, ale na své pozici se nadále propadá.
Účastníci poukazují na skutečnost, že nejen země jako Švédsko a Velká Británie dosahují 3x lepších výsledků, ale že země jako Španělsko, Francie a Portugalsko mohou docílit významný pokrok a již naplnily cíl stanovený EU.
Účastníci se pozastavují nad nedostatečným praktickým odstraňováním identifikovaných dopravně-bezpečnostních závad na našich komunikacích, které lze řešit často nízkonákladovými opatřeními – rozhledové poměry na železničních přejezdech, špatně rozlišitelné znační přejezdů a křižovatek, lesy reklam podél komunikací včetně dálnic, zanedbání péče o pevné překážky, množství betonových čel hospodářských sjezdů, množství stromů v exponované poloze.
Účastníci vyslechli koncept soustavné péče o bezpečné komunikace ve Švédsku opřený o silnice 2+1 oddělené svodidly, který dosahuje mimořádné výsledky ve snížení nehodovosti. Rovněž vyslechli informace o aktivitách projektů EuroRAP a iRAP v oblasti hodnocení bezpečnosti a rizik silnic, které jsou rozvíjeny i v ČR. V rámci informací o reakci zodpovědných orgánů a osob na petici za širší uplatnění Evropské direktivy o řízení bezpečnosti silnic jsou zklamáni negativním postojem bývalých představitelů MD a členů senátu.
Účastníci vyslechli informaci o stavu implementace Evropské direktivy o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury do českého právního řádu, která je stále ve stavu vnitrorezortního řízení a apelují znovu na uplatnění nejen na silnice Transevropské sítě a silnice spolufinancované z prostředků EU, ale i přiměřeně na silnice I. a II. třídy.
Účastníci byli seznámeni s pracovní verzí nové Národní strategie bezpečnosti silničního provozu pro roky 2011-2020, vítají její komplexnost, ale apelují na větší důraz na odpovědnost za neplnění povinností při péči o bezpečnost hlavně stávajících provozovaných silnic.
Národní strategie by měla být přijata s celou vahou důrazu na její naplňování, a to s větším důrazem na bezpečnost okolí komunikace, důslednost v odstranění reklamních poutačů, s požadavkem stanovení minimálního bezpečnostního standardu komunikací, zejména dálnic a rychlostních silnic, s důrazem na doplňování dopravní výchovy řidičů i chodců tak, aby vůbec chápali fyzikální meze svého chování, s důrazem na zavedení kontroly dodržování bezpečné vzdálenosti! Přitom zdůrazňujeme, že většina navrhovaných opatření je nízkonákladová a dosahuje vysoké společenské návratnosti vložených prostředků.
Vyzýváme k uplatnění vyšší péče o bezpečnost zranitelných účastníků silničního provozu nejen ve městě, ale zejména v extravilánu, k důslednému odstraňování závad zjištěných bezpečnostními inspekcemi a zejména k vytvoření prostředí, kde takové závady (nezodpovědností nebo neznalostí) nebudou vznikat. Ochrana lidského života a zdraví musí stát vždy výše než ochrana životního prostředí nebo komerční zájmy.
V konečném důsledku je prevence záchrany lidského života vždy levnější než odstraňování následků nehod na zdraví, životech, majetku a sociálních dopadech – prevence je vždy lepší než léčba.
Text usnesení byl schválen delegáty konference „Bezpečná dopravní infrastruktura 2010“
V Praze dne 3.11.2010