Jubilejní 10. ročník konference se konal ve dnech 24. – 25. listopadu 2015, tentokrát na novém místě v kongresovém sálu Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Václavské náměstí 833/31, 110 00 Praha 1. Akce již tradičně proběhla pod záštitou řady významných politických i profesních osobností. Zaznamenán byl opět velký zájem médií, na tiskové konferenci byla představena aktuální mapa s nejrizikovějšími silničními úseky.
K příležitosti 10. výročí konference přišli organizátoři, ve spolupráci s týmem EuroRAP a pracovníky ŘSD, s nápadem, udílet každoročně ocenění za přínos ke zvýšení bezpečnosti silniční infrastruktury vybranému projektu, jehož pozitivní dopady budou patrné z pravidelného mapování rizika v ČR. Pro rok 2015 byla cena udělena projektu dostavby silnice I/37 na čtyřpruhovou směrově rozdělenou komunikaci v úseku Hrobice – Ohrazenice, což přispělo k úplné eliminaci smrtelných a vážných dopravních nehod v daném úseku (data o nehodovosti z let 2012 – 2014). Je to krásná ilustrace často zmiňovaného faktu, že směrově dělené komunikace jsou až čtyřikrát bezpečnější než nedělené. Historicky první Cena EuroRAP v ČR tak byla předána zástupcům pardubické správy ŘSD, která zmíněný projekt realizovala. Součástí konference je v posledních letech oblíbený doprovodný program. Letos připravil organizátor ve spolupráci s TSK Praha exkurzi do Dispečinku tunelů TSK hlavního města Prahy. Exkurze se setkala s velkým zájmem účastníků a byla hodnocena jako velmi přínosná. Hlavním cílem této konference, pořádané společností AF-CITYPLAN s.r.o. je nejen upozorňovat na neuspokojivý bezpečnostní stav silniční infrastruktury a jeho vliv na vznik a následky dopravních nehod, ale také pravidelně seznamovat s vhodnými politickými a inženýrskými postupy pro zlepšení tohoto stavu. Trvalý zájem o akci z řad zástupců státní správy a samosprávy, správců pozemních komunikací, Policie ČR, Integrovaného záchranného systému, i dopravních odborníků dokazuje i letošní účast přes 100 posluchačů. Účastníci vyslechli 20 odborných přednášek, včetně zahraničních příspěvků.
V rámci konference byla představena nejaktuálnější Riziková mapa ČR (zpracovaná pro období let 2012 - 2014), která identifikuje na síti dálnic a silnic I. třídy úseky s nejvyšším rizikem vzniku vážné dopravní nehody. Tato mapa je zpracována dle metodiky EuroRAP a vychází ze statistických údajů o nehodovosti a intenzitách dopravy na příslušné silniční síti. Ve standardizované barevné škále je účastníkům silničního provozu srozumitelně naznačeno, jaké je na daném úseku riziko, že se stanou součástí nehody se smrtelnými nebo vážnými následky, a to za předpokladu, že dodržují pravidla silničního provozu.
Riziková mapa 2012 - 2014
ke stažení
Na konferenci byla zastoupena celá řada českých médií a související články uveřejnily následující internetové portály: