Firma CityPlan zveřejnila Rizikovou mapu páteřní sítě silničních komunikací ČR, vytvořenou v rámci programu EuroRAP
EuroRAP v ČR
V rámci konference "BEZPEČNÁ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA, JEJÍ ODOLNOST V MIMOŘÁDNÝCH SITUACÍCH A ŘÍZENÍ RIZIK", byla zveřejněna riziková mapa komunikací ČR dle metodiky EuroRAP za roky 2006-2008.
Evropský program hodnocení silnic (EuroRAP AISBL) je mezinárodní nezisková organizace se sídlem v Belgii. Jejími členy jsou automobilové kluby, národní i regionální silniční autority a další motoristické organizace.
Riziková mapa znázorňuje míru rizika řidiče, že se stane součástí nehody s vážnými osobními následky. Formou barevné škály je znázorněna relativní nehodovost úseků komunikací (počet nehod vztažených k dopravním výkonům), pro nehody s těžkými a smrtelnými úrazy. Právě hodnota relativní nehodovosti umožňuje objektivní srovnání nehodovosti komunikací různé kategorie a dopravního zatížení. Rizikovou mapou nejsou záměrně uvažovány méně závažné nehody s lehkými zraněními či pouze hmotnou škodou.
Riziková mapa je vždy sestavována za delší časové období (zpravidla 3 roky), aby byly eliminovány ojedinělé nehody, které hodnocení mohou zkreslit. Z rizikové mapy jsou patrná obecně známá fakta, že směrově dělené komunikace mají několikanásobně vyšší úroveň bezpečnosti, než směrově nedělené komunikace. Kapacitní komunikace, jako jsou dálnice a rychlostní komunikace, mohou vykazovat vysokou absolutní nehodovost, ale při přepočtení na relativní nehodovost se započtením pouze nehod smrtelnými a s těžkými zraněními, vycházejí mnohem bezpečněji než silnice nižších tříd s nízkými dopravními výkony.
Graf: Podíl nehod a následky nehod dle kategorie komunikace - rok 2008

Zdroj: Přehled o nehodovosti na PK v ČR za rok 2008, Policie ČR; Ročenka dopravy ČR 2008, MD ČR
Časová řada vytvořených map poté umožňuje sledovat vývoj rizika na jednotlivých komunikacích - Performance Tracking. Pokud se některá silnice jeví v Rizikové mapě jako vysoce riziková, neznamená to automaticky, že má vážné bezpečnostní nedostatky a naopak, protože korelace mezi vzniklými nehodami a zjevnými vadami komunikace není vždy patrná a dovoditelná. Je však nutné komunikace, které dlouhodobě vykazují vysokou úroveň rizika podrobit analýze (analýza nehodovosti, bezpečnostní inspekce), objasnit důvody proč na dané komunikaci lidé umírají a přijmout potřebná opatření. Napomoci tomu má i přijatá směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/96/ES ze dne 19. listopadu 2008 o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury.
Základními nástroji EuroRAPu pro hodnocení bezpečnosti silnic jsou:
Rizikové mapy – jsou založeny na statistikách nehodovosti, intenzitách dopravy a parametrech silniční sítě. Slouží k průběžnému sledování a vyhodnocování vývoje nehodovosti jednotlivých úseků.
Hvězdičkové hodnocení – je finálním protokolem EuroRAPu, který přiřazuje silničním úsekům počet hvězdiček od 1 do 4 dle toho, jak dobře silnice chrání motoristu při vzniku vážné dopravní nehody. Hodnocení je založeno na výsledcích prováděných silničních inspekcí a – na rozdíl od Rizikových map – přímo vyjadřuje bezpečnost dané komunikace.
Firma CityPlan spol. s r.o. (partner programu) je technickým asistentem ÚAMK, který je členem programu EuroRAP od roku 2005.
Firma CityPlan již vypracovala tři rizikové mapy, první pro období let 2003 - 2005, druhou navazující mapu pro období let 2005 - 2007 a třetí mapu pro období let 2006-2008. Porovnáním jednotlivých map je možné sledovat vývoj bezpečnosti komunikací v ČR (Performance Tracking).
Leták EuroRAP v ČR (roky 2003-2005) pro ke stažení ZDE.
Leták EuroRAP v ČR (roky 2005-2007) pro ke stažení ZDE.
Riziková mapa ČR (2003 - 2005) ke stažení ZDE.
Riziková mapa ČR (2005 - 2007) ke stažení ZDE.
AKTUÁLNĚ: Riziková mapa ČR (2006 - 2008) ke stažení ZDE.
Další informace o programu EuroRAP na www.eurorap.org.
