Firma CityPlan se podílí na řešení projektu Adriatic - Baltic Landbridge
Naše firma společně se Středočeským krajem, Jihočeským krajem a Českými drahami a.s. zastupuje Českou republiku v mezinárodním projektu Adriatic – Baltic Landbridge (dále jen „A-B Landbridge“), který je spolufinancován Evropskou Unií (European Regional Development Fund) v rámci programu INTERREG IIIB CADSES Neighbourhood Programme.

Projektový tým A-B Landbridge je složen z 23 partnerů zastupujících 6 členských států prostoru CADSES – Itálii, Rakousko, Slovinsko, Německo, Českou republiku a Polsko. Spektrum subjektů v týmu je dostatečně široké a umožňuje komplexní přístup k řešené problematice – zahrnuje 5 regionálních samospráv, 5 přístavů, 2 ministerstva dopravy, 3 nadnárodní asociace, 1 železničního operátora a další multi-sektorové specialisty, konzultanty a instituty. Další spolupráce bude probíhat s několika důležitými subdodavateli.
Projekt A-B Landbridge propaguje územní soudržnost mezi přístavními (přímořskými) oblastmi Jaderského a Baltského moře zajištěním vyváženého a ekologicky udržitelného přístupu na globální trhy. Tento dlouhodobý cíl je založen na komplexním rozmístění koridorů A-B Landbridge a logistických prvků pro zajištění životaschopnosti těchto intermodálních spojů. Struktura projektu A-B Landbridge se skládá ze 6 pracovních balíků (Work Package = WP).
Základní rozdělení WP projektu je následující:
- WP 1 – Metodologický rámec; Analýza dopravních scénářů pro 2006, 2010, 2020 (železniční, silniční a vodní doprava)
- WP 2 – Analýza logistických scénářů pro 2006, 2010, 2020
- WP 3 – Analýza scénářů územního plánování pro 2006, 2010, 2020
- WP 4 – Definice odpovídajícího institucionálního vymezení projektu
- WP 5 – Vytvoření a posouzení integrovaných multi-sektorálních scénářů a automapy s rozmístěním koridorů
- WP 6 – Šíření výsledků projektu a koordinace, technický a finanční management
Projekt bude zejména:
- analyzovat potenciál poptávky po těchto multimodálních koridorech
- identifikovat potenciální tržní příležitosti pro zhodnocené dopravní a logistické služby
- poskytovat obecná i konkrétní doporučení pro strategické infrastrukturní investiční celky
- identifikovat aspekty kritické pro úspěšnou implementaci „přemostění“
- formulovat obecnou územně – dopravní politiku pro podporu námořní nákladní dopravy a její integraci s vnitrozemskou dopravou
Konkrétní výsledky projektu budou zahrnovat:
- kvantifikaci potenciálu pro rozvoj konceptu A-B Landbridge
- identifikaci stávajících a výhledových kritických, popř. chybějících úseků infrastrukturní sítě / úzkých hrdel
- definici specifických a optimalizovaných multimodálních infrastrukturních a logistických opatření pro podporu pohybu zboží
- popis technických, institucionálních, environmentálních, legislativních a finančních náležitostí implementace projektu
- vypracování souboru doporučení pro tvorbu odpovídající politiky
- tvorbu silniční mapy s rozmístěním koridorů
- vypracování profilu institučního rámce pro vzájemnou spolupráci všech subjektů dotčených projektem A-B Landbridge
Tyto výstupy budou sloužit jako základní kameny pro tvorbu nových multi-sektorových partnerství rozlišných administrativních, institucionálních i soukromých subjektů, a budou dále hodnoceny a ověřovány konzultacemi s klíčovými investory (dopravní/logističtí operátoři a další organizace, relevantní regiony a další aktivity mimo CADSES s přímým vlivem na pohyb zboží v oblasti A-B Landbridge).
Závěry projektu a jeho očekávané dopady lze shrnout do následujících bodů:
- vypracování trans-národní strategické vize rozvoje dopravy a územního plánování
- podpora integrace národních a regionálních dopravních systémů do pan-evropských sítí
- umožnění regionům a přístavům lepší orientaci produkce inovativních dopravních systémů, a vytvoření zbožových toků atraktivních pro růst lokálních ekonomik
- soulad regionálních rozvojových plánů s programem rozmístění A-B Landbridge (přímo pro partnery projektu a v budoucnu i s dalšími klíčovými regionálními investory v oblasti)
- rozvoj strategických plánů pro partnerství veřejného a soukromého sektoru (public – private partnership) podél přepravních koridorů A-B Landbridge
Přímým výsledkem implementace programu A-B Landbridge a následkem rozvoje regionálních a trans-národních logistických systémů budou kaskádové efekty rozmístění A-B Landbridge zajišťující a posilující orientaci a vznik obchodních příležitostí.
Brožura projektu