Evropský program hodnocení silnic EuroRAP
AF-CITYPLAN je partnerem programu EuroRAP již od roku 2006 a zastává úlohu technické asistence pro oficiálního člena programu pro ČR – Ústřední automotoklub České republiky.
EuroRAP (European Road Assessment Programme) je mezinárodní nezisková organizace založená v roce 2003 v Belgii, jejímiž členy jsou motoristická sdružení, národní i regionální správci pozemních komunikací a investoři, stejně jako přizvaní experti a komerční organizace, které se významným způsobem podílejí na výzkumu a realizaci programu. Obdobně jako provádí sesterský program EuroNCAP nezávislé hodnocení bezpečnosti nových automobilů formou crash-testů, snaží se EuroRAP nezávisle hodnotit bezpečnostní úroveň silnic a zároveň navrhovat taková opatření, jejichž realizace napomůže eliminaci výskytu smrtelných a vážných zranění při silničních nehodách.
Hlavními cíli EuroRAP je zejména:
- snížit smrtelná a těžká zranění na evropských silnicích prostřednictvím systematického programu hodnocení rizik, identifikace hlavních bezpečnostních nedostatků silnic a návrhu prakticky realizovatelných opatření ke zvýšení bezpečnosti,
- zajistit, aby hodnocení rizik bylo v centru pozornosti při strategickém rozhodování o zlepšování vybraných tras, ochraně před nehodami a kvalitě správy a údržby silnic,
- posilovat partnerství mezi těmi, kteří jsou odpovědni za bezpečný silniční systém – motoristické organizace, výrobci vozidel a správci pozemních komunikací.
Ve své vědecko – inženýrské činnosti využívá EuroRAP (stejně jako všechny další programy hodnocení pod iRAP) 3 základní nástroje, jejichž metodiky jsou jednotné (s určitou logickou modifikací vyplývající z geografických, ekonomických, společenských a dopravních odlišností jednotlivých kontinentů a států, kde tyto programy fungují) a umožňují tak velmi cenné mezinárodní srovnání. Jedná se o následující 3 protokoly:
Rizikové mapy EuroRAP jsou tvořeny na základě statistických údajů o nehodovosti a intenzitách dopravy a zobrazují srozumitelně v barevné škále míru rizika, že se uživatel silnice stane obětí (součástí) vážné silniční nehody.
Dlouhodobé porovnávání vývoje rizikovosti silničních úseků je velmi důležité pro identifikaci úseků s největší potřebou investic do bezpečnostních prvků a následné ověření efektivity realizovaných opatření pro snížení rizikovosti.
Počet hvězdiček EuroRAP určuje, jak dobře dokáže příslušná silnice ochránit uživatele při vzniku dopravní nehody. Hlavní důraz při hodnocení a finální kalkulaci hvězdiček je kladen na ty charakteristiky, jejichž přítomnost nejvíce ovlivňuje závažnost následků silničních nehod. Kalkulace počtu hvězdiček je založena na systému sběru vstupních dat – bezpečnostních parametrů silnic – pomocí silničních inspekcí průjezdem inspekčního vozidla.
V České republice byl doposud úspěšně zaveden 1. protokol, tj. Mapování rizik. Ten je prováděn v těch zemích, kde jsou k dispozici kvalitní data o silniční nehodovosti. Mapování probíhá v ČR od roku 2006, přičemž bylo zmapováno více než 6 500 km dálnic a silnic I. třídy.
Vstupními daty pro mapování jsou údaje o dotčené silniční síti (parametrizace úseků), data o počtu nehod se smrtelnými a vážnými následky a dále intenzity dopravy na daných silnicích založené na hodnotách celostátního sčítání dopravy a přepočtu koeficientem RPDI (= roční průměr denních intenzit vyjádřený v počtu vozidel za 24 hodin) pro příslušný rok.
Mapování probíhá vždy pro 3 po sobě jdoucí roky, aby byl snížen vliv nahodilých extrémů v nehodovosti v 1 roce. Postup je založen na porovnání počtu nehod na silničním úseku o průměrné délce cca 20 km s dopravním výkonem, který přenáší (ve vozokilometrech – vozkm).
EuroRAP aktuální Riziková mapa ČR 2014 – 2016
Mimo mapování rizik na českých silnicích se AF-CityPlan věnuje vývoji zařízení pro provádění silničních inspekcí průjezdem s pomocí speciálně vybaveného inspekčního vozidla. Toto vozidlo včetně hardwarového a softwarového vybavení je firmou využíváno i pro řadu dalších činností v oblasti výzkumu a vývoje, nebo standardních zakázkách, a více podrobností o celém systému i konkrétních realizovaných inspekcích je uvedeno v sekci „Bezpečnost dopravy“.
stránka projektu |
Výsledky programu EuroRAP v České republice |
Cíle a nástroje programu EuroRAP |
 |
 |
|
|
EuroRAP Riziková mapa ČR 2007 – 2009 |
EuroRAP Riziková mapa ČR 2008 – 2010 |
EuroRAP Riziková mapa ČR 2010 – 2012 |
 |
 |
 |
EuroRAP Riziková mapa ČR 2011 – 2013 |
EuroRAP Riziková mapa ČR 2012 – 2014 |
EuroRAP Riziková mapa ČR 2013 – 2015 |
 |
 |
 |
EuroRAP Riziková mapa ČR 2014 – 2016 |
|
|
 |
|
|