Dopravní model ČR
Společnost AF-CityPlan zpracovala, udržuje a průběžně aktualizuje dopravní model automobilové dopravy České republiky v programu PTV VISUM společnosti PTV Karlsruhe. V návaznosti na tento celorepublikový model jsou postupně vytvářeny podrobnější dopravní modely regionů a měst.
Model ČR obsahuje přes:
7 619 dopravních zón,
62 718 úseků komunikací,
44 373 uzlových bodů,
12 286 sčítacích profilů,
364 374 křižovatkových pohybů.
|
|
Využití dopravního modelu
Dopravní modelování je moderní a vysoce odbornou disciplinou dopravního inženýrství. Přestože vlastní modelování je poměrně náročné a vyžaduje vysoký stupeň znalosti v dané problematice, výstupy z dopravních modelů jsou velice přehledné a dokáží dát jasnou odpověď na otázky spojené s analýzou současného stavu i stavu prognózovaného.
Dopravní model lze s úspěchem využít pro potřeby:
- budování nové dopravní infrastruktury
- rozhodování o variantách a kategoriích komunikací v dopravních generelech a územních plánech
- kapacitního posuzování silniční sítě a křižovatkových uzlů
- optimalizace hromadné dopravy
- organizace veřejné hromadné dopravy osob
- zřizování nových tras nebo linek hromadné dopravy
Dále lze model využít pro regulační opatření v dopravě, a to pro:
- regulaci dopravy v síti
- smyčkování (vytvoření dopravně autonomních buněk)
- zjednosměrňování komunikací
- další opatření, kde má navrhovatel vždy na mysli dopravní zklidnění určité preferované části území.
Analýza namodelované dopravní situace
- vyhledání optimální trasy při provozním zatížení
- kapacitní zatížení sítě - stupeň saturace, pokles rychlosti
- zatížení jednotlivých druhů komunikací - dopravní výkon na síti (D,R, I.,II. a III. třída.)
- analýza křižovatkových pohybů
- analýza profilu komunikací, určení tranzitních vztahů
- varianty vedení linek
- zatížení linek/systémů VHD
- sestavení grafikonu linek
- statistika výkonu linek VHD (osobohod,osobokm)
- časová dostupnost zastávek/sídel
- určení významných přestupních uzlů
Celorepublikový dopravní model se skládá ze dvou základních prvků:
- Model dopravní nabídky
- Model dopravní poptávky
Model dopravní nabídky
Model byl vytvořen digitalizací mapového podkladu. Ve vazbě na stávající hraniční přechody byla vytvořena zjednodušená síť středoevropských komunikací mezinárodního významu.
Dopravní model, zahrnuje všechny komunikace na území ČR v rozdělení na:
- Dálnice
- Rychlostní silnice
- Silnice I.třídy
- Silnice II. třídy
- Silnice III.třídy
Dopravní síť je parametrizována, to znamená že každému úseku komunikace je přiřazen výchozí typ, rychlost, kapacita, počet jízdních pruhů, popřípadě doplňkové údaje o výši mýtného apod.
|
|
Model dopravní poptávky
V modelu dopravní poptávky jsou zadány všechny obce v České republice. Poptávkový model tak obsahuje kompletní matici cest automobilové dopravy mezi všemi obcemi v ČR.
Matice je vypočtena pomocí gravitačního modelu. Součástí výpočtu dopravní poptávky je i vypočtená matice vzdáleností a jízdních časů mezi dopravními zónami na výchozí a zatížené komunikační síti.
Tyto matice jsou v další fázi podrobeny kalibračnímu procesu na sčítacích profilech v celé ČR.
Modely prognózy dopravních vztahů
Základní prognóza je zpracována až do roku 2030, kdy očekáváme horizont dokončení významných investičních akcí v komunikační síti České republiky. Prognóza přepravních vztahů sestává ze dvou základních scénářů, které se liší zejména ve stupni automobilizace a nárůstech celkových výkonů. Ostatní charakteristiky zůstávají pro oba scénáře totožné.
Výhledová komunikační síť
Výhledová síť komunikací České republiky (a okolních států) je zpracována pro horizont roku 2040, tedy za předpokladu, že jsou veškeré důležité dálniční a silniční tahy vybudovány a v provozu. Model stávajících komunikací České republiky byl rozšířen o všechny zásadní investiční akce, ovlivňující atraktivitu komunikací a rozdělení dopravního zatížení, včetně programu výstavby dálnic, rychlostních komunikací a silnic I. třídy.
Vstupní charakteristiky:
- demografické umístění a složení obyvatel
- umístění pracovních příležitostí
- kvalita spojení hromadnou dopravou
- průměrná rychlost dopravního prostředku hromadné dopravy
- cena 1 km jízdy hromadnou dopravou
- cena 1 km jízdy osobním automobilem
Pro prognózu lze použít další charakteristiky, a to:
- vývoj mezinárodní tranzitující dopravy
- vývoj průměrného proběhu vozidla
- vývoj podílu cest za prací na větší vzdálenosti
- vývoj v obchodně turistických vztazích
- vývoj stupně automobilizace
- vývoj celkových výkonů
- vývoj dělby výkonů mezi VHD a IAD
- vývoj dělby výkonů mezi železniční a silniční dopravou
Vazby na ostatní modely
Vytvořený dopravní model má vazby i na ostatní modely, jako např.
- modely zatížení životního prostředí
- ekonomické modely - např. HDM-4
- on-line modely řízení dopravy
Vazby na ostatní software
Program VISUM je aplikací GIS, vlastní dopravní modely vytvořené v programu VISUM jsou přes speciální konvertor převoditelné do ostatních GIS-ových aplikací (ArcView, MapInfo).
Dopravní model České republiky a ostatní návazné modely měst a území jsou vytvořeny v souřadném systému S-JTSK.
Vytvořené dopravní modely společností CityPlan
Modely měst a aglomerací |
|
Regionální dopravní modely |
- Město Benešov
- Město Brno
- Město České Budějovice
- Město Děčín
- Město Domažlice
- Město Hradec Králové
- Město Chomutov
- Město Jablonec nad Nisou
- Město Jičín
- Město Jihlava
- Město Karlovy Vary
- Město Kladno
- Město Liberec
- Město Litoměřice
- Město Mariánské Lázně
- Město Mělník
- Město Mladá Boleslav
- Město Nymburk
- Město Olomouc
- Město Plzeň
- Město Praha
- Město Přerov
- Město Rakovník
- Město Rokycany
- Město Světlá nad Sázavou
- Město Šumperk
- Město Tábor
- Město Teplice
- Město Třebíč
- Město Turnov
- Město Ústí nad Labem
|
|
- Okres Chrudim
- Okres Svitavy
- Okres Domažlice
- Okres Blansko
- Okres Kladno
- Pražský metropolitní region
- Region Severozápadní Čechy
- Kraj Vysočina
- Jihomoravský kraj
- Region Náchodsko
- Středočeský kraj
|
|
Mezinárodní a zahraniční modely
- Česko-Saský přeshraniční dopravní model IAD+VHD
- Náchod - Kudova zdroj - přeshraniční dopravní model
- Model města Bratislava (Slovensko)
- Model veřejné hromadné dopravy města Tbilisi (Gruzie)
|
|
|
Dopravní modely měst vytvořené firmou CityPlan na větší mapě
|
Řešené zóny
Území atraktivity komunikací:
|
- R43
- II/101
- I/20
- I/34
- I/3
- I/14
|
Více informací o dopravních modelech Ing. Petr Hofhansl, Ph.D.