Cíle a nástroje programu EuroRAP pro zvýšení bezpečnosti dopravy
20. 11. 2012
Článek byl uveřejněn v odborném časopise Silniční obzor 09/2012
Článek se zabývá smyslem a cílem programu EuroRAP, jeho historií a dosaženými výsledky v Evropě i v České republice. Popisuje hlavní nástroje, metodiku, milníky a vazbu na program iRAP. Dále popisuje akreditovaný systém, využívaný v ČR pro sběr dat. Článek uvádí přehled základních parametrů, které jsou při hodnocení bezpečnosti silnic pro uživatele zohledňovány.
|
 |
Ing. Jiří Landa |
AF-CITYPLAN s.r.o.
|
|
1. Základní informace o programu EuroRAP
Evropský program hodnocení silnic „EuroRAP“ je mezinárodní nezisková organizace, registrovaná v Belgii, zaměřená na záchranu životů prostřednictvím bezpečnějších silnic. Kancelář EuroRAP jsou umístěny v Basingstoku ve Velké Británii. Cílem EuroRAP programu je:
- Snížit počet usmrcených a těžce zraněných na Evropských silnicích prostřednictvím systematického programu hodnocení rizika, identifikováním hlavních bezpečnostních nedostatků, které mohou být eliminovány praktickými opatřeními na silnicích;
- Docílit, že se hodnocení rizik stane klíčovým kritériem pro strategické rozhodování o zlepšování silnic, ochranu před nehodami a jejich následky a zlepšování kvality celých tras.
- Posílit partnerství mezi těmi, kteří jsou odpovědni za bezpečný silniční systém – automotokluby, výrobci vozidel a správci silnic.
V průběhu let vyrostl program EuroRAP z pilotního projektu ve 4 zemích do významné síly na změnu, s aktivním programem ve více než 30 zemích. Nastolil myšlenku „Bezpečného systému“ jako pilíře pro bezpečnější silniční infrastrukturu, vytvořil konsistentní metody měření a mapování bezpečnostní úrovně. Úspěch projektu EuroRAP byl následován po celém světě ve více než 50 zemích nejen v Evropě, ale i v Asii, Americe, Austrálii i Africe. EuroRAP je finančně podporován nadací FIA, Evropskou Komisí a Evropskou asociací výrobců automobilů ACEA. Program je typicky financován v jednotlivých zemích místními autokluby a národními vládami. Specifické projekty jsou podporovány Světovou bankou, regionálními rozvojovými bankami, nadacemi, charitativními organizacemi a dokonce řadou jednotlivců. Pro příští dekádu programu je zaměřením moto „Evropa bez vysoce rizikových silnic“.
Program již obdržel 2 mezinárodní ceny prince Michaela zaměřené na bezpečnost silnic – jednu v roce 2004 a druhou v roce 2009 při příležitosti konference ministrů o bezpečnosti silniční dopravy v Moskvě.
2. Milníky 14 let vývoje
1999 – EuroRAP začal jako idea ovlivnit počet zbytečných a odstranitelných usmrcení a těžkých zranění na evropských silnicích. S podporou vlád a autoklubů, RSF (Road Safety Fund), ANWB (Holandský královský automotoklub), ADAC (německý automotoklub) a TRL (Transport Research Laboratory), byl program rozvinut jako sesterský projekt k hodnocení bezpečnosti automobilů EuroNCAP vytvářením třetího pilíře bezpečného dopravního systému vozidlo x řidič x infrastruktura. Program usiluje o zlepšení bezpečnosti silnic prostřednictvím bezpečného stavu silnic.
2000 – 2001 – Období pilotních prací na vývoji metodiky schopné hodnocení a porovnávání úrovně bezpečnosti silnic v různých zemích. Rizikové mapy Velké Británie, Holandska, Španělska a Švédska zobrazují úseky s velmi vysokou a vysokou nehodovostí a standardizované bezpečnostní inspekce silnic průjezdem jsou testovány na vybraných trasách ve Velké Británii, Švédsku, Holandsku a Německu.
Provedené práce poskytly následující významná zjištění:
- 80% všech nehod se smrtelnými následky a s těžkým zraněním na silnicích mimo obce v Evropě souvisí s následujícími 4 charaktery kolize:
- Čelní střety;
- Střety v křižovatce;
- Vyjetí ze silnice;
- Střet se zranitelným účastníkem silničního provozu.
- 60% všech usmrcení v silničním provozu v Evropě nastane mimo zastavěné území.
- Austrálie rozjíždí svůj program AusRAP.
2002 – EuroRAP je ustaven jako v Bruselu registrovaná nezisková organizace pro řízení programů hodnocení bezpečnosti silnic v rámci EU. Zakládajícími členy jsou ADAC, ANWB a RSF, zapojeny jsou 4 země (Velká Británie, Holandsko, Švédsko a Španělsko). Byla zpracována a publikována dosud největší studie míry rizik silnic těchto zemí. Rizikové mapy Velké Británie se objevily v silničních atlasech aby zvýšily veřejné povědomí o rizikovosti silnic.
2003 – EuroRAP se stává základem hodnocení bezpečnosti silnic v členských státech EU. Zapojeno je již 13 zemí a jejich příslušné automotokluby. 12-měsíční projekt EuroRAP I byl podporován Evropskou komisí s cílem změnit priority vlád ve prospěch zlepšené bezpečnosti silnic a snížení smrtelných a vážných zranění. Ve Velké Británii je zpracováno první srovnání vývoje bezpečnosti, program inspekcí silnic je připravován ve Švédsku, první rizikové mapy federálních silnic jsou publikovány ve Španělsku, program získává prestižní cenu „Autocar“, pilotní práce začínají ve Spojených Státech pod značkou usRAP.
2004 – Připojily se dvě země, (již 15), novými členy se staly 3 asociace, rozběhl se systém hvězdičkového ohodnocení bezpečnosti silnic. Ve Švédsku je tento systém podporován Toyotou, testovací program ADAC v Německu je podporován Daimler – Chrysler. Pilotní inspekce se rozběhly ve Švýcarsku. EuroRAP obdržel cenu prince Michaela za „mimořádný přínos k mezinárodní bezpečnosti silnic.“
2005 – Připojuje se Česká republika (ÚAMK s technickým partnerem CityPlan), Slovensko a Chorvatsko. Počet zemí dosáhl 18. Zahajuje dvouletý program EuroRAP II: „Od měření k akci“, podporující v širším měřítku aplikace pro „bezpečnější silniční infrastruktůru k záchraně životů a peněz“. Mezinárodní ověření RAP metodiky a požadavek Světové Banky vedl k vytvoření iRAP jako celosvětově zastřešující organizace pro další expanzi programu. Jsou publikovány první risk mapy Irska. Rok je ukončen vydáním publikace „Od Arktidy po Středomoří“, demonstrující 5 let práce, 4 pilotní projekty a aktivity v 18 zemích.
2006 – Kampaň „Bezpečnější silnice zachraňují životy“ měla hlavní cíl vyvolat pozornost odpovědných orgánů a veřejnosti k potřebě zvýšit bezpečnost silnic a k dostupným řešením. Rozběhly se silniční inspekce – ADAC pracoval na hodnocení dálnic v Bavorsku a Porýní-Palatinate a prokázal, že zlepšení ze 3 na 4 hvězdičky by ušetřilo polovinu závažných nehod spojených s opuštěním silnice. Islandský autoklub provedl hodnocení silnic okolo Reykjaviku. Ve Velké Británii silniční úřady podpořily inspekci hlavních meziměstských silnic.
Zpráva s titulem „Zorganizujme se, aby byly silnice bezpečné“ uvádí, že 2% HDP je v EU každoročně zmařeno dopravními nehodami a identifikuje aktivity, potřebné pro to, aby silnice dosáhly vyšší bezpečnostní standard.
2007 – Zahajuje program EuroRAP III: „Od hodnocení k masovým akcím“ – dvouletý program určený pro rozšíření do východoevropských zemí EU, hodnotící Evropské obchodní trasy a jejich přestavbu na vyšší bezpečnostní standard – posun od hodnocení rizik k praktické aplikaci protiopatření. Slovensko bylo první ze skupiny, která zpracovala risk-mapu. Ve Španělsku bylo provedeno autoklubem RACC první hvězdičkové zhodnocení bezpečnosti dálnic, při němž bylo zjištěno, že méně než 50 % dosahuje na 4-hvězdičkovou úroveň. Členové EuroRAP pomáhají rozšířit program do rozvojových zemí: ADAC provádí inspekci ve východní Africe a RACC v Latinské Americe. Počet zapojených zemí dosáhl 22.
2008 – Rozvoj aktivit v zemích střední a východní Evropy se projevil zpracováním risk map v České republice a na Slovensku. Provedení pilotních bezpečnostních inspekcí proběhlo na Slovensku a na Krétě. Světová banka podpořila velký program inspekcí silnic v Srbsku, který vyústil v první „Investiční plán bezpečnějších silnic“ v Evropě.
Výsledky hvězdičkového hodnocení v Holandsku vedly ke stanovení cíle, aby do roku 2020 nebyla žádná státní silnice s hodnocením pouze 2 hvězdičkami. Švédsko zavedlo nový systém rychlostních limitů, kdy dopravní značení omezuje rychlost podle bezpečnostní úrovně. Na třech čtvrtinách venkovských silnic byla snížena dovolená rychlost. Specializovaná RAP skupina publikovala materiál „Svodidla, která je třeba změnit“, který shrnuje bezpečnost středových a krajních svodidel pro motocyklisty. Zapojeno 23 zemí.
2009 – Evropská komise podporuje tříletý projekt „Road Safety Atlas“, který poskytuje základní zdroj informací o bezpečnostních nedostatcích na Evropských silnicích. Polský EuroRAP program produkuje publikaci o mapování rizik na mezinárodních silnicích. RACC jako první zpřístupňuje veřejnosti míru rizika jako součást plánovače cest. Členové EuroRAP se podílejí na „Evropské kampani pro návrh bezpečných silnic“. Pod mottem „Učiňme bezpečné silnice Evropskou dopravní prioritou“ publikace demonstruje, jak lze návrhem bezpečných silnic snížit smrtelné následky a zranění o 1/3 a jak přitom ušetřit 50 miliard EURO ročně na následcích nehod. EuroRAP obdržel již druhou cenu prince Michaela za ustavení celosvětově působící organizace iRAP. Akreditační program pro organizace provádějící inspekce silnic zajišťuje jednotnou metodiku a srovnatelnost všech prováděných hodnocení.
2010 – Spolupráce autoklubů umožnila publikovat hvězdičkové hodnocení populárních turistických tras v Belgii, Francii a Španělsku. První rizikové mapy byly prezentovány v Bosně a Hercegovině. Hvězdičkové hodnocení ve Švédsku ukázalo, že i přes masivní snížení dovolené rychlosti celá čtvrtina silnic nedosáhla akceptovatelnou úroveň bezpečnosti. Publikace „Jak bezpečni jste na Evropských obchodních trasách“ poskytuje první komplexní analýzu TEN-T silnic v 15 zemích s tím, že 31% dosáhlo na nejvyšší standard. FIB provedlo inspekci silnic pro hvězdičkové hodnocení v Tanzánii. Zapojeno 24 zemí.
2011 – První on-line „Road Safety Atlas“ byl zveřejněn a poskytuje bezpečnostní hodnocení 240.000 km silnic ve 23 zemích. „Star Rating“ byl zpracován v Moldávii. Investiční plán na zvýšení bezpečnosti vykázal hodnotu Benefit/Cost 5. FIB zajistil provedení inspekcí pro pilotní projekt v Kanadě. Srbský autoklub podpořil pilotní bezpečnostní inspekce v Rusku. Holandský autoklub zahájil ambiciózní projekt Star Ratingu všech provinčních silnic v Holandsku. EuroRap a EuroNCAP ve spolupráci s nejvýznamnějšími automobilovými výrobci zahájili iniciativu „Silnice, které jsou auta schopna číst“ – definování základních parametrů, které musí takové silnice splňovat. EuroRAP vytvořil výcvikové materiály pro projektanty, inženýry a profesionály v oblasti bezpečnosti silnic. Zapojeno je 27 zemí.
2012 – EuroRAP se rozhodl usilovat o „Evropu bez vysoce rizikových silnic“ jako svůj příspěvek k Dekádě akcí Spojených národů pro bezpečnost silnic 2011 – 2020. Aby toho bylo dosaženo, budou realizována následující opatření:
- Rozšíření členství o inženýrské společnosti, autority a experty;
- Rozšíření systematického sledování známých vysokých rizik a jejich možného snižování;
- Budování kapacit a výcvik autorit v metodách hodnocení;
- Presentace skutečnosti, že rutinní a předvídatelné dopravní nehody se smrtelnými následky mohou být opatřeními eliminovány;
- Rozšíření bezpečnostního hodnocení na 90% délky dálniční sítě a sítě státních silnic a 50% významných dopravně zatížených regionálních silnic.
EuroRAP zmobilizoval 14 východoevropských zemí k účasti na projektu SENSoR (Bezpečné trasy jihovýchodního sousedství) s cílem uplatnit poslední nástroje EuroRAP k vytvoření návrhu na odstranění vysoce rizikových silnic.
3. Program EuroRAP v České republice
V roce 2001 odpovídal počet úmrtí při dopravních nehodách (v přepočtu na milion obyvatel) v ČR přibližně průměru EU 27. Přestože došlo za poslední dekádu k výraznému snížení počtu tragických nehod ve většině zemí Společenství, statistiky ukazují, že si Česká republika ve srovnání pohoršila. Stejné hodnocení pro rok 2010 dokládá, že se ČR dostala o více než 20 % nad průměr v EU 27. Při srovnání se Švédskem zemře v ČR následkem dopravní nehody při přepočtu na počet obyvatel třikrát více lidí.
Oficiálním členem programu EuroRAP v ČR je Ústřední automotoklub ČR (ÚAMK) jako nezávislé občanské sdružení, které se mimo jiné aktivně podílí na realizaci programů na zvyšování bezpečnosti silničního provozu včetně prevence v souladu s Národní strategií bezpečnosti silničního provozu. Smluvním technickým partnerem programu je společnost CityPlan, jejíž významnou prioritou v dopravě je koncepční práce na zvyšování bezpečnosti pozemních komunikací. CityPlan dlouhodobě zpracovává výzkumné práce v oblasti bezpečnosti silnic, bezpečnostní posudky, rizikové analýzy, audity a inspekce dopravních projektů i stávajících silnic a zajišťuje plnou odbornou asistenci pro ÚAMK v rámci EuroRAP. CityPlan, jeho zařízení pro sběr a zpracování údajů o silnici a zaškolený personál byl akreditován pro provádění „Star Ratingu“ v souladu s platnými standardy iRAP. CityPlan pořádá každoročně konferenci „Bezpečná dopravní infrastruktura” (letos 27. a 28. listopadu již sedmý ročník), kde pravidelně vystupují představitelé EuroRAP, jsou presentovány výsledky dosažené v ČR, zejména aktuální rizikové mapy, jejich stabilita či změny v čase, výsledky provedených silničních inspekcí a typické či do nebe volající dopravně bezpečnostní závady, zjištěné při inspekcích.
Časový průběh aktivit v ČR lze heslovitě shrnout do následujících milníků: 2005 - vstup ÚAMK ČR do programu EuroRAP, smlouva o technické spolupráci se společností CityPlan, 2006 - studie proveditelnosti a pilotní projekt mapování rizik, 2007 - navázání úzké spolupráce s Policií ČR a tvorba první rizikové mapy ČR, 2008 - aktualizace rizikových map a vývoj vybavení pro silniční inspekce, 2009 - pilotní testy inspekčního zařízení, 2010 - metodická příprava a proces akreditace pro hvězdičkové hodnocení EuroRAP, 2011 – pilotní inspekce dle iRAP protokolů a dokončení akreditace, 2012 – průběžné aktualizace rizikových map, pokračování inspekcí a Star Ratingu dle protokolů iRAP.
Projekt „Evropský atlas bezpečnosti silnic“ napomohl při zavádění nástrojů EuroRAP i v ČR a poskytl cenné srovnání bezpečnostní úrovně hlavních evropských silničních tahů. Na evropských silnicích zahyne každý den téměř 100 osob. Přitom analýzy EuroRAP ukazují, že k většině úmrtí dochází jen na přibližně 10 % silniční sítě. Čelní srážky vozidel a nárazy z boku v křižovatce mají v České republice za následek až 1/3 všech úmrtí na silnicích. Samotné střety s pevnou překážkou připravily za posledních 5 let o život 1 232 osob, což představuje 26,5 % z celkového počtu usmrcených. Každá 4. oběť smrtelné nehody na českých silnicích je cyklista nebo chodec. Z analýz EuroRAP dále vyplývá, že téměř čtvrtina všech úmrtí na evropských silnicích vznikne následkem jednoho z těchto 4 hlavních typů nehod: PŘEKÁŽKOU
- Čelní srážky - nehody, jejichž následky jsou již při malých rychlostech často fatální. Vznikají převážně na směrově nedělených silnicích, zejména takových, které i při velkých intenzitách vykazují velmi ztížené možnosti pro předjíždění, mají „nesrozumitelné” proměnlivé parametry nebo špatné rozhledové poměry;
- Střety s pevnou překážkou mimo vozovku - Náraz do nechráněné pevné překážky, jako je strom, sloup, betonový propustek nebo mostní pilíř, končí ve většině případů tragickými následky pro účastníky nehody. Je zapotřebí systematicky eliminovat taková místa a vytvářet okolí silnice více „odpouštějící” drobná lidská pochybení.
- Nehody v křižovatkách – prudké srážky z boku v křižovatkách jsou další frekventovanou příčinou závažných nehod. Pokud nepřichází v úvahu úplné mimoúrovňové křížení dopravních proudů, jak je typické pro dálnice, je vhodné využívat okružní křižovatky. Na klasických průsečných křižovatkách je třeba zřizovat samostatné odbočovací pruhy (zejména pro levé odbočení).
- Nehody s účastí chodce nebo cyklisty - chodci a cyklisté se řadí společně s motocyklisty k takzvaným „zranitelným” účastníkům silničního provozu. Přestože i v Evropě lze nalézt státy s velmi vysokým podílem pěší a cyklistické dopravy, bezpečnost těchto uživatelů se stává zcela zásadní otázkou při plánování bezpečnostních opatření v rozvojových zemích.
4. Mapování rizika v ČR
Rizikové mapy EuroRAP jsou tvořeny na základě statistických údajů o nehodovosti a intenzitách dopravy a zobrazují srozumitelně v barevné škále míru rizika, že se uživatel silnice stane obětí (účastníkem) vážné silniční nehody. Cílem rizikových map je srozumitelně ukázat veřejnosti, správcům silnic i odborníkům, které silniční úseky vykazují statisticky nejvyšší rizikovost a na jaké lokality by bylo efektivní zaměřit svoji pozornost při snižování počtu tragických silničních nehod. Během realizace programu bylo v ČR zpracováno již 6 rizikových map a zmapováno více než 6 500 km dálnic a silnic I. třídy. EuroRAP mapuje rizikovost silnic několika způsoby dle toho, jaký typ rizika hodnotí a pro jakou cílovou skupinu jsou mapy určeny:
- Individuální riziko: nejčastěji zpracovávaná a zveřejňovaná je mapa zobrazující riziko pro každého jednotlivého účastníka silničního provozu. Proto pracuje s tzv. „relativní nehodovostí”, neboli poměřuje počet nehod na daném úseku také s intenzitami dopravy. Ve standardizované barevné škále tak mapa účastníkům silničního provozu ukazuje, jaké je na daném úseku riziko, že se stanou součástí nehody se smrtelnými nebo vážnými následky.
- Společenské riziko: EuroRAP zpracovává ještě další 3 typy map. Ty jsou určeny především správcům silniční sítě a dalším odborníkům podílejícím se na dlouhodobém sledování bezpečnostní úrovně silnic a jejím zvyšování. Zobrazují totiž riziko celospolečenské a umožňují vytipovat úseky nejvhodnější pro investice do odstranění rizik. Nejjednodušší z map zobrazuje „absolutní nehodovost”, tj. počet nehod na 1 km. Ukazuje tak, kde se na síti vyskytuje nejvíce závažných nehod. Složitější mapa pak zobrazuje rizikovost úseků vztaženou k průměrným hodnotám rizika pro silnice podobného typu. Poslední z map umožňuje identifikovat úseky s potenciálně nejvyšší návratností investic, neboť uvádí odhad počtu nehod, které lze reálně odvrátit v případě, že bude bezpečností standard úseku odpovídat průměru ve své kategorii.
Mapování probíhá vždy pro 3 po sobě jdoucí roky, aby byl snížen vliv nahodilých extrémů v nehodovosti v jednom roce. Každý úsek touto úlohou získá výslednou hodnotu míry relativní nehodovosti – počtu nehod na 1 ujetý vozkm (resp. na 1 mld. vozkm). Na základě tohoto čísla je následně zařazen do jednoho z 5 intervalů, určujících jeho rizikovost na mapě EuroRAP. Krajní hodnoty těchto intervalů jsou samostatně kalkulovány na základě koeficientu, který zohledňuje charakter rozložení smrtelných a vážných nehod v jednotlivých zemích. Ten je vypočítán jako poměr (F+S)/F, kde F je počet nehod s úmrtím a S je počet nehod s vážným zraněním. Například pro mapování rizik v ČR za roky 2008-2010
byly použity následující intervaly míry rizika:
VÝSLEDKY MAPOVÁNÍ RIZIK V LETECH 2009-2011:

Obrázek č. 1: Rozložení rizik v rizikové mapě 2009 - 2011.
5. Sledování vývoje rizika v ČR
Jedná se o dlouhodobé porovnávání vývoje rizikovosti silničních úseků, které je velmi důležité pro identifikaci úseků silnic s dlouhodobě nepříznivou rizikovostí a tedy s největší potřebou investic do bezpečnostních prvků a následného ověření efektivity realizovaných opatření pro snížení rizikovosti.
ÚAMK a CityPlan spol. s r.o. zpracovávají rizikové mapy českých silnic již 7. rokem a vzhledem k dostupné datové základně mapují rizika na síti dálnic a silnic I. třídy již od roku 2003. Podle metodiky EuroRAP tak postupně vznikly rizikové mapy pro období 2003-2005, 2005-2007, 2006-2008, 2007-2009, 2008-2010 a nyní aktuální 2009-2011. Na základě porovnání vývoje míry rizika na jednotlivých silnicích byly vyselektovány úseky, které dlouhodobě vykazují tu nejvyšší rizikovost, nebo naopak nejnižší. Do tabulek byly sestaveny na základě průměrné relativní nehodovosti, kterou vykazovaly v jednotlivých letech – pro nehody smrtelné = fatal (F) a s těžkým zraněním = serious (S). Dále byly vyloučeny úseky kratší než 12 km.

Obrázek č. 2: Zastoupení míry rizika na mapované silniční síti v létech 2003 - 2010

Obrázek č. 3: Vývoj rizikovosti úseků dle typu komunikace v létech 2003 - 2010
Obdobně se může využít takové srovnání ke sledování dlouhodobého vývoje rizikovosti úseků ve vazbě na rekonstrukce, modernizace a opravy realizované s cílem zmírnit jejich neuspokojivý stav. Lze poté jednoduše statisticky ověřit, zda byla použitá opatření efektivní a příslušný úsek vykazuje výrazné zlepšení. Pravě takové analýzy umožňují EuroRAPu navrhovat nejefektivnější postupy ke snižování rizika, neboť jsou podloženy úspěšnými příklady.
6. Hvězdičkové hodnocení (Star Rating)
Počet hvězdiček EuroRAP určuje, jak dobře dokáže příslušná silnice ochránit uživatele při vzniku dopravní nehody. Hlavní důraz při hodnocení a finální kalkulaci hvězdiček je kladen na ty charakteristiky, jejichž stav ovlivňuje nejvíce závažnost následků silničních nehod. EuroRAP se snaží o systematické vyhledávání těch nejzávažnějších bezpečnostních nedostatků, které bývají častou příčinou tragických následků i banálních dopravních nehod. S pomocí jednotné metodiky, speciálně vybavených vozidel a softwaru a proškolených dopravních odborníků provádějí týmy EuroRAP silniční inspekce a zaznamenávají celou řadu parametrů a jevů, na jejichž základě je následně kalkulováno konečné hvězdičkové hodnocení.

Obrázek č. 4: Inspekční vozidlo v běžném provozu
Vybavení pro silniční inspekce EuroRAP zahrnuje zařízení pro video záznam s lokalizací GPS, dotykový tablet pro záznam jednotlivých atributů a speciální software. V letech 2008-2011 společnost CityPlan vyvíjela pro potřeby EuroRAP vlastní inspekční systém. Byl ověřen na řadě pilotních inspekcí a následně harmonizován dle jednotné metodiky EuroRAP. V roce 2011 byl CityPlan akreditován pro zpracovávání inspekcí EuroRAP a započal ve spolupráci s ÚAMK s hvězdičkovým hodnocením českých silnic a dálnic.

Obrázek č. 5: Vybavení inspekčního vozidla
Hvězdičkové hodnocení je jednoduché a objektivní hodnocení úrovně bezpečnosti komunikace. Pětihvězdičkové komunikace jsou nejbezpečnější, jednohvězdičkové poté nejméně bezpečné. Proces hvězdičkového hodnocení vychází z dat získaných během silničních inspekcí a skládá se z kódování parametrů, kontroly, výpočtu ratingu (hvězdiček) rizik na úsecích komunikace dlouhých 100 m.

Obrázek č. 6: Pracoviště pro kódování a kontrolu hodnocení videozáznamu
Na základě porovnání výsledků rizikových mapa a hvězdičkového hodnocení následuje zpracování investičního plánu zvýšení bezpečnosti jako aktivního nástroje pro nejefektivnější postup zvýšení bezpečnosti silniční sítě. Tento program byl také vyvinut jako nástroj pro využití dat získaných při inspekcí komunikací k identifikaci prioritních projektů bezpečnosti infrastruktury a podporu rozhodování pro efektivní vynakládání investic do zvyšování bezpečnosti komunikací. Zástupci ÚAMK a CityPlan se pravidelně účastní technických a koordinačních jednání a školení v metodice EuroRAP a jsou držiteli příslušných mezinárodních certifikátů. Cílem hvězdičkového hodnocení silnic EuroRAP je srozumitelně klasifikovat jejich bezpečnostní úroveň a naznačit tím, jak dobře je silnice schopna ochránit své uživatele při vzniku nehody s možnými fatálními nebo vážnými následky. Protokol hvězdičkového hodnocení dokáže také specificky zobrazit úroveň ochrany pro různé uživatele komunikací, jako jsou řidiči a posádky automobilů, chodci, cyklisté nebo motocyklisté.
Pilotní inspekce provedená v roce 2011 na dálnici D1 v délce 194 km ve směru z Brna do Prahy naznačila úroveň bezpečnosti českých dálnic ve srovnání s evropskými komunikacemi. Dálnice byla hodnocena v oblasti rizik pro posádku vozidla na většině své délky jako 4* komunikace (74,4 % hodnocené délky). Nejvyšší úrovně bezpečnosti v podobě 5* získala pouze na 7,9 % délky hodnoceného úseku, 3* poté na cca 16 % délky hodnoceného úseku, 2* byla hodnocena na cca 0,5 % délky a nejhorší hodnocení obdržela na cca 1,2 % délky hodnoceného úseku dálnice D1 mezi Brnem a Prahou. Úroveň bezpečnosti komunikace není po její délce homogenní a mění se dle výskytu jednotlivých bezpečnostních rizik. Základem hvězdičkového hodnocení je identifikace rizik na 100 m dlouhých úsecích komunikace.

Obrázek č. 7: Výsledek pilotního hodnocení dálnice D1 v roce 2011

Obrázek č. 8: Pilotní hodnocení dálnice D1 v roce 2011 – detail variability bezpečnosti po 100 m úsecích.
7. Standardizace kódovacího procesu
Kódovací manuál se neustále zdokonaluje, aby byl snadno a stejně aplikován akreditovanými pracovišti na celém světě. Poslední verze je verze V3 vydaná v květnu 2012. Manuál se liší pro pravostranný a levostranný provoz. iRAP protokol byl vytvořen, aby bylo možno hodnotit riziko smrtelného a těžkého zranění, a to posádky vozidla, chodců, cyklistů a motocyklistů na městských, příměstských a venkovských silnicích. Kromě skórování rizika umožňují materiály iRAP návrh vhodných protiopatření, výpočet pravděpodobného počtu nehod, ekonomické hodnocení navržených opatření a katalog vhodných nástrojů. Vlastní hodnocení komunikace má 3 fáze: sběr dat a jejich zakódování, zpracování a kontrolu zakódovaných dat a vlastní výpočet hvězdičkového hodnocení. Vlastní kódování zahrnuje 72 různých kritérií, která mohou nabývat 21 různých hodnot. Zakódovává se každý 100 m dlouhý úsek. Kromě základních identifikátorů komunikace se uvádí intenzita provozu, podíl motocyklů, cyklistů, pěších pohybujících se podél nebo křižujících, obec/mimo obec, počet pruhů, rychlostní limit, převažující rychlost jízdy, šířka pruhů, krajnice vlevo/vpravo, znějící proužky, směrové oblouky, jejich náhlost a kvalita, vodorovné značení, spád, stav vozovky, ochrana okolí silnice vpravo/vlevo, využití přilehlého území, parkování, přechody pro chodce, vybavení pro cyklisty a motocyklisty, přístup k přilehlým nemovitostem, šířka bezpečné zóny, bezpečné uspořádání okolí komunikace, typ a kvalita křižovatky, zatížení křižovatky, oddělení protisměru, nákladnost rekonstrukce, stavební činnost, protismykové vlastnosti, osvětlení, značení středního pruhu, obslužná komunikace, regulace rychlosti, rozhledové poměry, omezení rychlosti pro nákladní auta a motocykly, oplocení, zařízení pro chodce, usměrnění křižovatek, hodinové špičky chodců, cyklistů a motocyklistů. Pro usnadnění a zkvalitnění práce kodérů obsahuje manuál srozumitelné piktogramy a názorná schémata včetně výkladu jednotlivých pojmů.
8. Závěry
Program EuroRAP/iRAP je propracovaný systém, nastavující srovnání mezi jednotlivými zeměmi. Jeho cílem je poukázat na neúměrně vysoké riziko uživatelů některých silnic a vytvořit veřejný tlak na odstranění bezpečnostních rizik, které správce komunikace často nevnímá, podceňuje nebo není schopen zjednat nápravu. Veřejný tlak na správce komunikací by měl vést k vyšší prioritě odstraňování dlouhodobě přehlížených bezpečnostních závad. O to usiluje i ÚAMK a firma CityPlan. I když se tvrdí, že role silnice při vzniku a následcích dopravních nehod činí „jenom“ 30% a hlavní díl viny nese řidič zpravidla nepřiměřeně rychlou jízdou, je naproti tomu skutečností, že „bezpečná silnice“ může být 4x i více bezpečnější než silnice s vysokou relativní nehodovostí. Takže prostor pro snižování vzniku a následků závažných nehod na straně komunikace bezesporu je a je politováníhodné, že se odstraňování zcela markantních bezpečnostních závad na silnicích věnuje tak nízká pozornost. Důkazů k tomu mám nashromážděny stovky a jsem přesvědčen, že maximálně objektivní mezinárodní srovnání může někoho probudit k vyšší reálné aktivitě.
V článku byly použity informace z vydaných brožůr a materiálů EuroRAP/iRAP a vlastních materiálů firmy CityPlan.
Tento příspěvek byl zpracován v rámci grantového projektu TA ČR č.01031/19/4 „Bezpečná silnice a vliv jejích parametrů na snížení počtu a závažnosti dopravních nehod“